Jaren 1963-1973

Nederlands eerste damesrugby-wedstrijd in 1971

Rugbyende dames: vandaag de dag vinden we dat tamelijk gewoon. Maar er was een tijd, dat daar heel anders over gedacht werd. Dat was vóór 4 september 1971. Op die dag speelden Gooi-dames de eerste Nederlandse damesrugby-wedstrijd. En nog wel gemengd, namelijk tegen een Gooi-herenteam. Bedoeld als spectaculaire seizoenopening en als publiekstrekker. En dat hebben we geweten.

Uitnodiging voor Nederlands eerste damesrugby-wedstrijd.

Er gingen heuse uitnodigingen de deur uit naar pers, radio en televisie, sportverenigingen, oud-leden en andere geïnteresseerden. De wethouder van sport zou de aftrap verrichten. Er verschenen aankondigingen in de plaatselijke pers (bron: Streekarchief Gooi en Vechtstreek): MGNRD04_NRD-Canon-009_0060_001

Het werd een groot succes. Het NOS Journaal kwam met een cameraploeg net als het actualiteitenprogramma Brandpunt en een Duitse televisieploeg. En ook de kranten schreven volop over het evenement. De dames speelden in de volgende opstelling, waarbij de raadselachtige ‘Petra A.’ bij velen beter bekend is onder de mannelijke variant van haar voornaam:

Uit het jubileumboek RC ’t Gooi 1933-1983 de volgende krantenknipsels:

In ons clubarchief bleken – en dat was een verrassing! – diverse foto’s van het damesrugby-evenement aanwezig te zijn. Een paar voorbeelden.

Hoe groot de belangstelling ook was, er vallen wel een paar kanttekeningen bij te maken. De belangstelling voor de ‘echte’ wedstrijd die volgde op de dameswedstrijd was een stuk minder. En ook bij volgende wedstrijden was er geen sprake van een duidelijk gestegen belangstelling. Het zou verder nog vele jaren duren, voor het damesrugby in Nederland enigszins van de grond kwam. Rugby Club ’t Gooi beschikt nog steeds niet over een damesteam.

Meer weten over RC ´t Gooi-dames en rugby? Ga naar:

Dames naar Ierland 1968

RAF Bruggen 1965