Jaren 1993-2003

Clemens Steenman: “Je doet het niet voor jezelf” (2001)

Gooi 3, jaren ´80. Achter: Hans Walscheid van Dijk, Hans van Eiken, Evert Frakking, Hans van den Bovenkamp, Pim van Doesburg, Peter Akkermans, Eddy Willems, Clemens Steenman, Louis van Keller, Steve Clark, voor: Hans Grader, Paul Würster, Vitus de Veth, Ruud Tinholt, Tom Visser, Joop Meijer

Clemens Steenman met baardige gesprekspartner

In De Scrum van maart 2001 ging de rubriek “In het zonnetje” over Clemens Steenman. Hij werd hiervoor uitgekozen vanwege zijn grote inzet en betrokkenheid bij RC ’t Gooi. Een “clubdier” werd hij genoemd. Vijf maanden later, in De Scrum van augustus 2001, ging het weer over hem. Dit keer was het een In Memoriam voor de volkomen onverwacht, op 23 juli 2001, overleden Clemens Steenman. Ik herinner me nog het ongeloof, de verwarring en de grote betrokkenheid bij zijn overlijden. Hier een bewerking van beide verhalen.

In november 1970 begon Clemens’ rugbycarriere op het Bussumse Vituscollege. Daarvoor had hij nog nooit van rugby gehoord. Nog geen half jaar later, op 19 maart 1971 werd hij lid van RC ’t Gooi. In het Semper Viti-team – het schoolteam van het Vituscollege – speelden destijds ook Guus Lakeman, Vitus de Veth en Philip Hesp. Clemens werd door ons erelid Louis van Keller naar ’t Gooi gehaald. Zijn favoriete posities op het veld waren 2e rij en nr. 8.

Samen met Vitus de Veth trainde en coachte hij een team van 14-jarigen met bijzonder veel succes. Vele wedstrijden werden onder hun leiding gewonnen. In 1973 ging Clemens naar Delft om electrotechniek te studeren. Hij ging rugbyen bij Thor, een van de drie rugbyclubs in Delft. Daar speelde hij van 1973 tot 1981. Een schitterende tijd, volgens Clemens. Studenten zijn over het algemeen fysiek te licht, maar het zijn wel slimme jongens. Daarom is hij een scheidsrechtercursus gaan volgen, om zo zijn spelregelkennis te vergroten en daarmee voordeel te behalen.

Clemens doet even een dutje tijdens een trip

Na zijn afstuderen in 1981 volgde anderhalf jaar militaire dienst in het Duitse Seedorf. In 1983 keerde hij terug bij RC ’t Gooi, dat hij net zo terugvond als hij het had achtergelaten, nl. op en neer: dan weer promotieklasse, dan weer ereklasse. Na een paar wedstrijden voor ’t Gooi gespeeld te hebben kreeg hij een hernia en moest voorlopig stoppen met rugbyspelen. Na een jaar revalideren toch maar weer eens proberen. Dat pakte helaas niet goed uit. Het was over en sluiten. Een jeugdteam trainen vond hij toen al vrij zwaar en door een teruglopend ledental was dat op dat moment geen optie voor hem.

Toenmalig Poortbaas Peter Akkermans wist Clemens in zijn barploeg te krijgen. Eind jaren ’80 nam Clemens de organisatie van het groot onderhoud aan het clubhuis over van Vincent Snijders Blok. De onderhoudsploeg werd steeds beter. Het aantal vaste krachten groeide van 5 á 6 naar 10. Clemens werd fulltime scheidsrechter en dat beviel hem prima; twee wedstrijden op één dag voor RC ’t Gooi fluiten was geen probleem. Bijblijven met de ieder jaar veranderende spelregels kostte de nodige tijd, maar hij vond de job heerlijk. “Je doet het niet voor jezelf, maar voor 30 anderen”, vond hij.

Clemens ving nieuwe leden op en verzorgde de damestrainingen. Hij vormde samen met Peter Akkermans het bestuur van de Club van 100. In juli 2001 ging hij op vakantie, naar Frankrijk, mountainbiken. En dat leidde tot zijn onverwachte einde op 23 juli 2001. We zullen aan hem blijven denken als een model-clublid en een goede vriend.

Meer weten over verdienstelijke RC ’t Gooi-leden? Ga naar:

Ben Hosman

Pa Büchner