Jaren 1933-1943

De oertijd van RC ‘t Gooi: het échte verhaal! Deel 4.

Op 9 februari stond er een rugby-promotieverhaal in De Bussumsche Courant. Plus de mededeling, dat D.S.C. inmiddels (zonder ook maar één wedstrijd gespeeld te hebben!) 25 leden had ingeschreven. Op 14 februari meldde de krant, dat er de volgende zondag een eerste oefenwedstrijd tegen de Hilversumsche rugbyclub zou zijn. Op de woensdag daarna zou N.R.B.-voorzitter Van Booven een lezing over de rugbysport houden. Twee dagen later volgde de mededeling, dat D.S.C. niet op zondag, maar op zaterdagmiddag tegen Hilversum zou spelen op het sportterrein van het Drafna-lyceum. D.S.C.-voorzitter Kruissink was leraar op het Drafna-lyceum. Dat zal vast wel geholpen hebben.

Op 20 februari meldde D.B.C., dat de wedstrijd tussen Hilversum en Bussum was geeïndigd in 13-3. Niet slecht voor een eerste oefenwedstrijd én de eerste try werd gedrukt! De volgende dag schreef de krant, dat N.R.B.-voorzitter H. van Booven uit Hilversum woensdag in hotel Nieuw-Bussum zou komen spreken over het rugbyspel. Iedere belangstellende was welkom. Twee dagen later werd verslag gedaan van een goed geslaagde propaganda-avond. Van Booven en N.R.B.-secretaris De Jonge vertelden over de sport en haar geschiedenis in Nederland en Europa.

De volgende maand, op 7 maart, berichtte De Bussumsche Courant over de N.R.B.-bestuursvergadering van de zaterdag daarvoor, dus op 4 maart 1933. Er zou – zo mogelijk in Bussum – een oefenwedstrijd plaatsvinden tussen een Nederlandse A en B-selectie, waarin ook Drafna-driekwarter G. van Heyningen was opgenomen. En dat na slechts één oefenwedstrijd gespeeld te hebben! D.S.C. werd op 4 maart 1933 ingeschreven als lid van de rugbybond.

Meer hierover lezen? Ga naar Deel 5.