Jaren 1933-1943

Het eerste lustrum in 1938

In 1938 bestond RC ’t Gooi 5 jaar. Dit eerste lustrum werd gevierd samen met Jan Hagoort. Die werd gehuldigd, omdat hij 12,5 jaar als goochelaar op de planken stond. De gecombineerde feestelijkheden vonden plaats op zaterdag 23 april 1938 in gebouw Concordia aan de Graaf Wichmanlaan in Bussum. Dit gebouw zou later als televisiestudio Concordia omroepgeschiedenis schrijven.

Een slimme formule, om twee feestelijke aanleidingen te combineren. Meer kans op een goedgevulde zaal en dus minder risico en organisatorisch gedoe voor de rugbyclub. Jan Hagoort deed zoiets wel vaker, met een vereniging die iets te vieren had. Hij was ‘wereldberoemd’ in het Gooi en omstreken. Met een aantal andere artiesten stelde hij voor het eerste lustrum een cabaretprogramma samen, met feestbal na. Het programma op die 23ste april was meer dan avondvullend: van 20.15 tot 4.00 uur.

Hens Clinge Doorenbos was een van die artiesten met wie hij vaak samenwerkte. Onder zijn achternaam Clinge Doorenbos trad hij ruim zestig jaar op als zanger en cabaretier. Hij was tevens liedjesschrijver, dichter, journalist en schrijver van kinderboeken. Ook met Mr. Max, de sneltekenaar, stond Jan Hagoort vaker in één programma.

De geslaagde avond begon met een vrijwel volle zaal. Tegen middernacht, toen het feestbal begon, was deze volledig volgelopen. Onder meer RC ’t Gooi-voorzitter H.L. van Zalinge sprak bij het eerste lustrum waarderende woorden voor Jan Hagoort. Aan RC ’t Gooi werd op de feestavond de zilveren Mastwijk-wisselbeker uitgereikt. Die hadden ze kort daarvoor – op eerste Paasdag – gewonnen op hun eigen seven a side rugbytoernooi, op het terrein aan de zandafgraving bij de Bussumse watertoren.

Meer lezen over RC ´t Gooi-jubilea? Ga naar:

12 1/2 jaar, met feest in De Gooische Boer  in 1945

15 jaar, met bal masqué in De Rozenboom in 1948