Jaren 1973-1983

Het jubileumboek uit 1983

Foto bij artikel in de Gooi en Eemlander van 5 maart 1983

In 1983 bestond Rugby Club ´t Gooi 50 jaar. Er werd een jubileumboek gemaakt, waarin hoogte- en dieptepunten van de clubgeschiedenis aan de orde kwamen. Met dik 200 pagina´s op A5-formaat. Met oude documenten en foto´s, verbindende teksten en niet te vergeten advertenties, want het geld moest toch ergens vandaan komen. Opvallend bij een door mannen overheerste club, zoals RC ´t Gooi in die tijd was, is dat de productie in vrouwenhanden lag. Tineke Jacobs-van Eiken en Gerda Steenwinkel-Jacobs staken vele uren in de totstandkoming van het jubileumboek. “Hoe ging dat in z´n werk?” vroegen we ze veertig jaar later.

Jubileumboek RC ’t Gooi 1933-1983

Veel weggezakt

Veertig jaar is best een lange periode, merkten we. Veel is er weggezakt en vergeten en op andere punten slaat de twijfel toe. Niet zo gek natuurlijk, na zo’n 14.600 dagen! “Het idee van het jubileumboek kwam van ons, van Tineke en mij” weet Gerda zich te herinneren. “In die tijd waren we ook bij de Scrumredactie betrokken. We hadden natuurlijk wel het oké van het bestuur nodig. Er was dan ook regelmatig overleg met voorzitter Hans Grader”. Behalve als leden van de Scrumredactie kenden Tineke en Gerda elkaar vanuit de (Jacobs) familie. “We vonden het een leuk idee om samen een jubileumboek over de eerste 50 jaar van RC ’t Gooi te maken” zegt Tineke. Ze gingen aan de slag.

Oud-voorzitter Dick Bouwman

Eigen gang gaan

Een formele opdracht was er niet. Ze konden dus min of meer hun eigen gang gaan. “We begonnen met het bezoeken van enkele oud-voorzitters van RC ’t Gooi. Om achtergrondinformatie te krijgen en sfeer te proeven. Door Bob de Jonge, Dolf Plat, Dick Bouwman en Joop van den Bovenkamp werden we vriendelijk ontvangen. Bij het graven in de geschiedenis van de club was de verzameling Scrums van Hans Walscheid van Dijk van grote waarde” zegt Tineke. “De “echte” archiefstukken (verslagen, notulen, correspondentie, financiële stukken e.d.) lagen vooral thuis bij Herman Nijhuis” weet Gerda zich te herinneren.De samenwerking met Tineke liep perfect. Ik sorteerde de documenten uit het archief op bruikbaarheid. Tineke maakte er één verhaal van”.

De felicitatie-advertentie van Cees en Joke van Gelderen

Verbindende teksten

Bij het schrijven van de verbindende teksten werd een chronologische volgorde aangehouden. “Dat ligt het meest voor de hand”, aldus Tineke. “Die verbindende teksten schrijven kan je niet samen doen” zegt ze, “daarmee had ik de meeste affiniteit en dat heb ik dus voor mijn rekening genomen. Gerda heeft de meeste interviews gedaan. We werkten goed samen, er waren geen incidenten”.

De financiële kant

Er was geen budget voor een lustrumboek. Financieel moest de boel rondgemaakt worden met sponsoring en advertenties. Gerda: “voor een deel van de financiën waren wij zelf verantwoordelijk, de werving van sponsoren behoorde tot onze taak. Over de technische aspecten en de kosten was er regelmatig overleg met Cees en Joke van Gelderen (de drukkers van het jubileumboek)”. Er werden 18 advertentiepagina´s verkocht, waarschijnlijk (ook) door Herman Nijhuis.

IBM typemachine

Blauw: juist wèl of juist nìet

Bij het drukklaarmaken van het jubileumboek kregen ze steun en advies van (drukker en RC ’t Gooi-lid) Cees van Gelderen en zijn vrouw Joke. “Ik denk dat ik m’n teksten met de hand schreef en dat ze daarna uitgetypt werden” zegt Tineke. “Maar wie dat tikwerk deed..? Joke van Gelderen misschien? Of Gerda?” De lay-out werd met knippen en plakken op A4-formaat gemaakt en bij het drukken verkleind naar A5. Daarbij was er iets met de kleur blauw. “Blauw mocht juist wèl of juist nìet gebruikt worden” weet Tineke, “die kleur kwam niet of wel door bij het kopiëren”. De fotobijlage werd verzorgd door Herman Nijhuis, “dat ging zonder problemen, daar hoefden wij ons niet mee te bemoeien”.

Leuk, leesbaar boekje

Hoe lang ze eraan gewerkt hebben weten ze niet meer. Maar “in het artikel in de Gooi- en Eemlander van 5 maart 1983 (zie hieronder) staat dat we er twee-en-halve maand aan gewerkt hebben. Dat lijkt me nu wel erg kort”, vindt Gerda. Na 40 jaar terugkijkend op het maken van het jubileumboek is Tineke “best een beetje trots op het resultaat. Het is een leuk, leesbaar boekje geworden, ook voor jongere generaties Gooiers”. Gerda zegt: “we hebben enorm veel plezier gehad bij de samenstelling van het boek. Ik kijk er met veel voldoening op terug”.

Hieronder volgt het artikel in de Gooi- en Eemlander van 5 maart 1983:

Meer lezen over lustra van RC ’t Gooi? Ga naar:

Het eerste lustrum (1938)

Het lustrumfeest in de Promerskazerne (1968)