Jaren 1943-1953

Kampioen in 1952…?

Was RC ´t Gooi nu landskampioen in 1952? Of misschien toch in 1953? Het verhaal over een bijna vergeten landskampioenschap.

RC ’t Gooi ca. 1955, op Sportpark Zuid, Bussum. Achter: Dick Bouwman, J. Clee, Dieter Büchner, Ab Rootlieb, Jan Onderwater, M. Smee, Karel Beumer, R. Holt, midden: H. Bleekers, Jan Kamphuis, Joop vd Bovenkamp, Louis Hosman, F. Bremmer, J. Pijl, vooraan: Werner Büchner, Frank Schulte.

In de aanloop naar de finale om het rugby-landskampioenschap 2018 meldde Rugby Nederland het aantal keren dat de beide finalisten al eerder landskampioen geweest waren. RC Hilversum had dit kunstje maar liefst 18 keer eerder opgevoerd! RC ´t Gooi kwam niet verder dan drie keer. De Gooise landskampioenschappen van 2009 en 2013 lagen nog vers in ons geheugen, maar dat we volgens Rugby Nederland ook in 1952 al kampioen waren geweest was nieuw voor velen van ons. Sommigen twijfelden aan de juistheid hiervan. Op de Wikipedia-pagina “Ereklasse Rugby” staat immers bij landskampioen 1952 “onbekend”.

Het Vrije Volk van 15 april 1952: AAC kampioen 1952.

Dus maar eens in de digitale krantenarchieven van 1952 gedoken om uit te zoeken of er iets te vinden was over de rugby-landskampioen van 1952. In eerste instantie kwam er een aankondiging in De Tijd naar boven, dat de finale tussen DSR-C en AAC zou plaatsvinden. Maar hoe eindigde die finale? Stug doorzoeken met verschillende zoektermen leverde uiteindelijk de oplossing op. Het Vrije Volk berichtte op 15 april 1952, dat AAC de finale om de Van Broekhuizen-beker van DSR-C won met 21-13 in stadion De Vliert in ´s-Hertogenbosch. Niet RC ´t Gooi, maar AAC was dus landskampioen in 1952.

Het Vrije Volk van 27 april 1953: RC ´t Gooi kampioen 1953.

Toen 1953 – het jaar van de watersnoodramp – maar eens geprobeerd en dat leverde een klip en klaar berichtje op van (opnieuw!) Het Vrije Volk, dit keer van 27 april 1953. Dat RC ´t Gooi een dag eerder kampioen van Nederland was geworden is hiermee wel bewezen, lijkt mij. En bij nader inzien stond dit zelfs al beschreven op bladzijde 69 van ons 50-jarig jubileumboek uit 1983. RC ´t Gooi organiseerde in 1953 zélf de finalewedstrijd om de Van Broekhuizenbeker op het Bussumse sportpark Zuid, inclusief een sandwichman!

Dat RC ´t Gooi in 1953 kampioen werd was bepaald niet vanzelfsprekend. In januari 1952 waren acht Gooiers naar hun heropgerichte oorspronkelijke club ARVC (Amsterdamsche Rugby Voetbal Club) teruggekeerd. En toen bleven er nog maar 22 over… Aan het begin van seizoen 1952-1953 werden er 23 leden bij de bond aangemeld. “Stel je er niet te veel van voor…” schreef secretaris Frits Ronday naar de bond.

RC ´t Gooi was dus niet in 1952, maar wel in 1953 landskampioen! Dat levert een mooi rijtje op: 1953, 2009, 2013 en 2018. Leuk voor AAC, de “nieuwe” kampioen van 1952, en toch wel jammer voor de Delftsche Studenten, die tot nu toe als landskampioenen 1953 te boek stonden.

Het maakt trouwens wel nieuwsgierig naar de betrouwbaarheid van de landskampioenen uit andere jaren. Misschien toch maar eens goed uitzoeken…?

Meer hierover weten? Ga naar:

Van Broekhuizen en z´n beker

De afsplitsing van RC Hilversum