Jaren 1963-1973

Nooit aangekomen

Nijenrode met ophaalbrug

Door Hans Walscheid van Dijk

Bij ons vorige lustrum, in 2013, vroegen we Hans Walscheid van Dijk iets te vertellen over zijn begintijd bij RC ´t Gooi. Dit is zijn verhaal. Hans is intussen helaas overleden.

Kasteel Nijenrode op een oude ansichtkaart

In september 1963, vier maanden na de 6e lustrumviering van onze club, werd ik lid, na daarvoor bij Nijenrode te hebben gespeeld. Ik woonde in Utrecht en daar was nog geen rugbyclub. Louis van Keller heeft mij overgehaald om in Naarden te komen spelen. Ik had een scooter, dus vervoer was geen probleem. Trainen ging in het begin niet, want ik zat in dienst in Maastricht. Toen ik in Ermelo terecht kwam ging ik trainen.

r-dauphine58Een Renault Dauphine

Mijn scooter werd omgeruild tegen een tweedehands Renault Dauphine. In de zomer van 1964 had ik een leuk meisje gezien bij Van Dijk in Loosdrecht (toen een begrip), dat een vriendin bleek van de vriendin van mijn beste vriend. Toen we eind december met z’n drieën wilden uitgaan, herinnerde ik mij die vriendin en vroeg of ze haar wilden vragen mee te gaan. Dat was OK. We gingen de meisjes ophalen en het eerste wat ik zag toen de “onbekende” de trap afkwam was een ingepakte knie (gevallen tijdens het schaatsen). Daarna kwam de rest van het vrouwelijk schoon, maar dat was niet het meisje dat ik in gedachten had….

We zijn die avond toch nog op de dansvloer terechtgekomen, mijn vriend en z’n vriendin uit het oog verloren en geëindigd in een lang gesprek op de achterbank van mijn Renault. Nu had ik in Harderwijk, waar ik inmiddels gelegerd was, een meisje uit Eindhoven ontmoet, dat ik had uitgenodigd mee te gaan naar het nieuwjaarsfeest van de rugbyclub. Ik wilde nu echter liever met mijn nieuwe vriendin gaan, dus zo geschiedde. Deze nieuwjaarsfeestjes werden altijd druk bezocht. Om half een pikte ik haar op, na met haar moeder kennisgemaakt te hebben, zo ging dat nog in die tijd.

Op weg naar Naarden begon de Renault te roken en in Hilversum, waar nu het Mediapark is gevestigd, begaf de Renault het helemaal. Wat te doen? Mobiele telefoons bestonden nog niet. Ik besloot om de huizen in de buurt langs te lopen om te kijken of nog ergens licht brandde. Dat was gelukkig zo en de bewoners waren zo vriendelijk om mij naar huis te laten bellen. Mijn ouders waren nog op en mijn vader wilde mij wel ophalen. Kleumend wachtten wij mijn vader op.

Hans en Carla Walscheid van Dijk, 10 april 1965Hans en Carla in 1965

Ik had niet gezegd dat ik een vriendin bij me had, dus dat was een verrassing voor mijn vader, maar hij had niet gezegd dat mijn moeder en mijn broer ook mee zouden komen en dat was weer een verrassing voor mij! Dit werd de eerste kennismaking met mijn familie van mijn vriendin Carla, die later mijn vrouw zou worden. In Naarden zijn we die nacht nooit aangekomen,  maar we zijn in de jaren daarna nog geregeld naar de nieuwjaarsfeestjes in de “echte” Poort in de vesting gegaan, totdat een paar jaar later alcoholcontroles werden ingevoerd. Dat betekende het einde van de nieuwjaarsfeestjes in de Poort.

De Renault Dauphine 1956 scoort een eervolle 9e plaats op “The 50 Worst Cars of All Time”-lijst van Time magazine. De motivering is glashelder: “The most ineffective bit of French engineering since the Maginot Line, the Renault Dauphine was originally to be named the Corvette, tres ironie. It was, in fact, a rickety, paper-thin scandal of a car that, if you stood beside it, you could actually hear rusting. Its most salient feature was its slowness, a rate of acceleration you could measure with a calendar. It took the drivers at Road and Track 32 seconds to reach 60 mph, which would put the Dauphine at a severe disadvantage in any drag race involving farm equipment. The fact that the ultra-cheap, super-sketchy Dauphine sold over 2 million copies around the world is an index of how desperately people wanted cars. Any cars”.

Reactie Hans Walscheid van Dijk: “Ik heb toch wel plezier beleefd aan de Dauphine”.

Meer hierover weten? Ga naar:

De Nijenrode connectie

Amstelfeest