Jaren 1933-1943

Paul Béchet met z’n alpinopet

Paul Béchet is een naam die je onvermijdelijk tegenkomt als je je verdiept in de Nederlandse rugbygeschiedenis. Met z´n alpinopet was scheidsrechter Béchet een opvallende verschijning op de Nederlandse velden.

In het midden scheidsrechter Paul Béchet in actie, op sportpark Zuid in Bussum

In de jaren ´30 van de vorige eeuw was de Fransman Paul Béchet verbonden aan de Franse ambassade in Den Haag. Hij was geboren in 1896 en met de rugbysport opgegroeid in Zuid-Frankrijk. Hij speelde graag rugby, maar zijn actieve rugbycarrière eindigde toen hij in diplomatieke dienst trad. In de jaren ´20 kwam hij terecht in Hamburg, waar geen rugby werd gespeeld.

Paul Bechet als scheidsrechter in actie in 1934

In zijn Haagse tijd trad hij vaak op als scheidsrechter voor de nieuw opgerichte Haagsche Rugby Club. Zo af en toe speelde hij ook een wedstrijdje mee. De geschiedenis van Paul Béchet is nauw verbonden met die van HRC. Vanuit zijn functie op de ambassade had hij veel contacten met vooral plaatselijke zakenlieden, Waarschijnlijk is hij zo in contact gekomen met de oprichters van de nieuwe club. Hij was graag bereid om iets te doen voor de ontwikkeling van zijn geliefde sport.

Op 2 oktober 1933 meldt Revue der Sporten de oprichting van de Haagsche RC.

Op 2 oktober 1933 meldde het sportblad Revue der Sporten, dat er in Den Haag een nieuwe club werd opgericht, die zich aansloot bij de Nederlandse Rugby Bond. Als bestuurders zouden o.m. optreden dr. Herman Dirk van Broekhuizen, gezant van Zuid-Afrika (ere-voorzitter) en Paul Béchet, secretaris van de Franse legatie (voorzitter).

Berichtje uit de Haagsche Courant van 8 december 1933.

Dat bericht roept direct al een vraag op. De Haagsche Rugby Club claimt op z´n website te zijn opgericht in 1932, maar de Revue der Sporten heeft het toch écht over oprichting in 1933. Op oud briefpapier van de Haagsche RC staat zelfs expliciet 22 november 1933 als oprichtingsdatum genoemd. Dat is vreemd, al zal er vast wel een verklaring voor zijn. Overigens heette die nieuwe club in het begin The Tackles, blijkt uit een krantenberichtje van 8 december 1933.

Het eerste Béchet-bekertoernooi werd gespeeld in 1936, GRC (Gooische Rugby Club) speelde mee. Gooi- en Eemlander, 24 januari 1936.

Terug naar Paul Béchet. In 1935 stelde hij een beker ter beschikking voor het naar hem vernoemde toernooi. Op zondag 26 januari 1936 werd het toernooi voor de eerste keer gespeeld. RC ´t Gooi (of: de Gooische Rugby Club, zoals die toen heette) was een van de deelnemers. Die eerste keer wonnen de Delftsche Studenten. In de loop der jaren werd het Béchet bekertoernooi de traditionele opening van het nieuwe rugbyseizoen in Den Haag. Maar dat is niet altijd zo geweest. Zo werd de tweede editie van het toernooi, in 1937, in maart gespeeld. Dat was bijvoorbeeld ook zo in 1948, toen het toernooi bovendien in Bussum plaatsvond.

In 1949 won RC ´t Gooi de Béchetbeker.

In 1949 won RC `t Gooi. In 1950 was het toernooi de seizoensafsluiting in Den Haag. In september 1954 – toen het toernooi wel aan het begin van het seizoen plaatsvond – moest ´t Gooi verstek laten gaan. Het was precies in de tijd van de afsplitsing van RC Hilversum. Onder de resterende Gooi-leden waren te weinig ervaren spelers. Tegenwoordig heeft de Haagse seizoensopening zich ontwikkeld tot de Haagse Rugbydagen. In 2017 namen die met een veelheid aan wedstrijden in allerlei verschillende klassen een hele vrijdag, zaterdag en zondag in beslag.

Béchet floot niet alleen wedstrijden voor de Haagsche RC. Ook voor interlands werd er een beroep op hem gedaan, zoals voor de eerste naoorlogse interland op 23 december 1945 in Bussum. En in 1950 was hij waarschijnlijk de gids voor het Nederlands bondsteam, dat in Parijs speelde tegen een Parijse selectie. Al is dat aan de hand van foto´s zonder alpinopet lastig vast te stellen…

De man-met-vrouw-en-kinderen die in april 1950 het Nederlands bondsteam begeleidde in Parijs was mogelijk Paul Béchet. Links van hen staat Frits Frankfort.

In de Tweede Wereldoorlog verloren HRC en Paul Béchet elkaar uit het oog. Béchet bracht met zijn gezin de oorlog grotendeels in Zwitserland door. Aan het eind van de oorlog werkte hij voor de Nederlandse regering, die toen nog in Londen zetelde. Later trad hij opnieuw in dienst van de Franse overheid, die hem weer naar Den Haag stuurde. Maar niet voor lang. In 1947 maakte hij promotie en werd consul-generaal in Rotterdam. Hij bleef in Den Haag wonen en raakte weer betrokken bij de Haagsche RC. Dat bleef zo tot 1954. Toen werd hij overgeplaatst naar Polen. Na twee jaar verhuisde hij naar Lissabon, waar hij in 1967 overleed.

Meer hierover lezen? Ga naar:

Van Broekhuizen en z´n beker

De eerste interland na de oorlog

Naar Parijs in 1950