Jaren 1973-1983

René van Latum´s rugby herinneringen

“Rugby Herinneringen” schreef René van Latum als titel op de omslag van zijn plakboek. Hij tekende er een rugbybal bij. In het plakboek komen drie periodes uit René´s rugbybestaan aan de orde. Zijn beginperiode bij ´t Gooi van 1977 tot juni 1979, zijn periode bij RFC Be Quick in Groningen (1982-1985) en zijn optredens in Nederland B op onder meer 21 april 1985.

In februari 1977 kwam René voor het eerst bij RC ´t Gooi. Hij stoomde gelijk door naar het eerste team. Dat promoveerde in het seizoen 1977-1978 onder leiding van coach Ad van Dalen naar de ereklasse. De wedstrijden in dat eerste seizoen heeft hij nauwkeurig met de hand bijgehouden. Er werden er 18 gespeeld, 11 gewonnen, 1 gelijk gespeeld en 6 verloren. Dat leverde 23 wedstrijdpunten op en een doelsaldo van plus 144. Geen heel overtuigende cijfers, maar goed genoeg om er kampioen mee te worden en te promoveren naar de ereklasse.

De teamsamenstelling en de veranderingen daarin heeft René precies genoteerd. Hij plakte volop foto´s en krantenknipsels uit die tijd in z´n plakboek. Aan het eind van seizoen 1978-1979 stond RC `t Gooi op de 8e plaats in de ereklasse. In juni 1979 moest René in militaire dienst. Hij werd geplaatst in Havelte.

RC Groningen seizoen 84-85, René van Latum, staand, 3e van rechts, John Jilderda, geknield, 3e van links

Drie jaar later vinden we René terug in Groningen. Hij speelde in het seizoen 1982-1983 bij RFC Be Quick. Hij werd als full back geselecteerd in het districtsteam Noord. Be Quick speelde in de promotieklasse, o.a. tegen RC ´t Gooi. Bij Be Quick speelde in die tijd nog iemand die we als Gooier kennen, namelijk John Jilderda. In het volgende seizoen – 1984-1985 – werd René gekozen als bestuurslid technische zaken van RC Groningen. De fusie met de voetballers van Be Quick was ongedaan gemaakt en de rugbyers gingen onder eigen naam verder. De club werd kampioen van de 1e klasse Noord-Oost en promoveerde naar de promotieklasse. René werd als full back geselecteerd voor Nederland B.

Met Nederland B speelde hij verschillende wedstrijden, zoals tegen High Wycombe (gewonnen met 40-9), RAF Germany (verloren met 35-19), Chelsea College (winst met 80-0) en tegen Zwitserland (gewonnen met 19-12). Die laatste wedstrijd werd gespeeld op sportpark Hilversum (destijds het Nationaal Rugby Centrum), op de nationale rugbydag 21 april 1985. Ook de Gooiers Job Völker en Mark van Eyck speelden mee in die wedstrijd. René doet met foto´s en bijschriften uitgebreid verslag van deze interland. Hij eindigt als volgt.

René passt de bal voor Nederland B op 21 april 1985 tegen Zwitserland in Hilversum

“Na afloop werd er eerst wat gedronken op het Nat. Rugbycentrum. Later was er een buffet met Ned. A, Presidents XV, Zwitserland, Ned. B in ‘s-Graveland. Al met al een prima dag en een fantastische ervaring rijker”.

Meer rugby herinneringen lezen? Ga naar:

Koos Kuiper: de rugbyende kroegbaas

Rugby in de oudheid