Jaren 1943-1953

Sportpark Zuid

Sportpark Zuid werd in de jaren ´40/´50 met enige overdrijving wel “het Nederlandse Twickenham” genoemd. Het is een terrein waarop RC ´t Gooi lang gespeeld heeft. Het kwam voor de rugbyers beschikbaar, nadat in 1943 of 1944 – precies weten we het niet – het terrein waar we toen speelden, de zandafgraving nabij de Bussumse watertoren, door de Duitse bezetters was opgeëist. Vanaf 1 mei 1944 tot in 1956 speelde RC ´t Gooi op Sportpark Zuid. Zo´n 12 jaar dus. Veel rugbyfoto´s-uit-de-oude-doos zijn hier genomen. Wat is eigenlijk het verhaal achter dit Bussumse sportpark?

Bussum, Sportpark Zuid, 1956, achterste drie spelers: Werner Büchner, Jan Brakhoven, Coen Schols, daarvoor: Jan Vos, Daan Luteyn, Henk Koene, ?, Bert Houba. Op de achtergrond fort Werk IV.

Op de website van de Historische Kring Bussum staat de nodige informatie over Sportpark Zuid, die hier dankbaar wordt gebruikt. Zo waren er in de 19e eeuw vijf forten gebouwd, die de vesting Naarden op afstand moesten beschermen: de zogenaamde voorwerken. Rondom de vesting en deze vijf forten mocht om militaire redenen niet gebouwd worden. Dat zat de ontwikkeling van de plaatsen Naarden en Bussum flink in de weg. Het was dan ook een grote opluchting voor Naarden en Bussum, toen in 1925 de vesting Naarden geen verdedigingswerk meer was. Vesting en forten verloren hun militaire betekenis. In de omgeving konden woningen gebouwd worden voor de groeiende bevolking. Het Rijk verkocht de vijf voorwerken rond Bussum. De gemeente Bussum kocht in 1930 de werken II, III en IV, die op Bussums grondgebied lagen. Op het voorterrein van fort Werk IV werd in 1933 een sportpark aangelegd: Sportpark Zuid. De aanleg was een werkverschaffingsproject.

Het nieuwe sportpark bood accommodatie aan plaatselijke sportverenigingen, maar vooral aan het jaarlijkse concours hippique. Dat genoot in die tijd landelijke bekendheid. Er verrezen naast elkaar drie tribunes, die zicht boden op het voorterrein en het fort. Het middengedeelte van de ringmuur rond fort Werk IV werd afgebroken. Zo kon het fort in het parcours van de jachtrit worden opgenomen. Maar het fort kon nu niet meer afgesloten worden. Dat zou het verval in latere jaren versnellen.

Jachtrit met honden op Sportpark Zuid.

Die functie van concours hippique-terrein vond men heel belangrijk. Dat blijkt uit een artikel in het Handelsblad van 5 juni 1934. Bussums burgemeester De Bordes ontving de persvertegenwoordigers “in het thans tot een up-to-date concours-hippique-terrein uitgegroeide voormalige Werk IV, (…) om met gepasten trots te laten zien welke vorderingen de accommodatie in vergelijking met het vorige jaar verkregen heeft”. Er was een overdekte tribune gebouwd, die op 10 juni in gebruik zou worden genomen. Samen met de beide onoverdekte tribunes leverde dit 1650 zitplaatsen op.

Luchtfoto Sportpark Zuid, links drie tribunes op een rij, rechts fort Werk IV, midden het sportveld.

Het terrein zou in zijn geheel voor het concours worden gebruikt. Daarvoor was in 1934 een record aantal inschrijvingen: 75 deelnemers voor het springconcours, 20 voor het concours rijpaarden, 30 bij de jachtpaarden en 25 paarden voor de clou van het festijn, de cross. Het aantal vaste hindernissen was uitgebreid. Dat zou zware eisen stellen aan de crosspaarden en -ruiters. Dat gold ook voor het beklimmen en afdalen van de steile vestingwallen. De verwachtingen over de toekomst van het Bussumse concours hippique waren hooggespannen. Voor dit propaganda-object getroostte het gemeentebestuur zich graag een financieel offer.

Gooi- en Eemlander, 29 oktober 1938.

Sportpark Zuid werd vooral gebruikt als een evenementen-terrein. Het was veel minder een “gewoon” sportpark met vaste bespelers. In de periode 1933 (het bouwjaar) tot en met 1956 (toen RC ´t Gooi er moest vertrekken) werd het terrein – behalve voor hippische sport – gebruikt voor allerlei evenementen. Bijvoorbeeld: veetentoonstellingen, muziekuitvoeringen, openluchttheater, kerstboomverbranding, geitententoonstelling, start- en eindpunt voor een wandelmars, circusstandplaats, commandopost BB, konijnenshow, viering Koninginnedag, jubileum padvinders, zangconcours. En natuurlijk werd er ook aan atletiek gedaan, gevoetbald, rugby gespeeld, gekorfbald e.d.

Sportpark Zuid vanaf AV Tempo met laagstaande zon boven Werk IV

Maar van vaste sportieve gebruikers – naast RC ´t Gooi – is in de bekeken oude krantenartikelen geen sprake. Nadat RC ´t Gooi vertrokken was ging het eerste team van voetbalclub SDO op Sportpark Zuid spelen. Dit duurde tot in 1971. Tegenwoordig is Sportpark Zuid de vaste stek van atletiekvereniging AV Tempo en beschikbaar voor de buitenwedstrijden van de korfballers van DOC en de handballers van BHC. De voorzieningen voor de gebruikers zijn up-to-date. Concours hippique wordt er niet meer gehouden. De oude tribunes zijn verdwenen en het vervallen fort Werk IV is in een veel betere toestand teruggebracht dan waarin het lang verkeerde.

Meer lezen over Sportpark Zuid? Ga naar:

Weg van Bussum

Aardig merkwaardig