Jaren 1993-2003

Terug naar de toekomst in 1997

Over bergen en door dalen. Zo loopt onvermijdelijk de weg die een sportclub door de jaren heen aflegt. Voor RC ’t Gooi is dat niet anders. De kunst voor de bestuurders van de club is natuurlijk om de dalen zo min mogelijk en zo kort mogelijk te bezoeken. In 1997 zat de club in een dalletje. Er was een projectteam “Terug naar de toekomst”. Dat team analyseerde wat er goed en minder goed ging bij de club. Er kwam een nieuw bestuur en een nieuwe outfit voor de selectiespelers.1997-08 Nieuw elan krantenartikel

Het projectteam stelde een heuse analyse van kansen en bedreigingen en sterkten en zwakten op, een zogenaamde SWOT-analyse. Die zag er zo uit:

1997-08 SWOT-analyse

Zeker geen opsomming van alleen maar ellende, maar een evenwichtige inschatting van de plussen en minnen bij de club. De mogelijkheden tot verbetering zaten vooral bij de structuur, de bezetting, de communicatie en de doelstellingen van RC ’t Gooi. Er werden concrete maatregelen genomen. Er kwam een goed opgezette organisatiestructuur met alle commissies ingevuld. Er kwamen taakomschrijvingen en een jaarplanning van alle activiteiten (wedstrijden, toernooien, trips, feesten e.d.), die in De Scrum gepubliceerd werd. Er werd een lijst opgesteld met actiepunten op de gebieden werving, archivering, financieel beleid, sponsoring, PR-activiteiten, communicatie, oud-ledencontact en technische commissie. Er werden doelen gesteld voor de korte, de middellange en de lange termijn. Er waaide een nieuwe wind.

1997-08 OrganigramBij die nieuwe wind hoorde een nieuw bestuur. De verandering was rigoreus: op alle functies werden nieuwe bestuursleden actief. Nou ja: nieuw..? Als “terug naar de toekomst” ergens voor gold, dan was het wel voor het “nieuwe” bestuurlijke veteranen-duo Hans & Hans. 1997-08-30 GooidagHans Grader keerde terug als voorzitter en Hans Plat als penningmeester. Verder John Pel (vice-voorzitter), Tineke van Eiken (secretaris) en Frank Steginga (hoofd TC). Ook geen onbeschreven bestuurlijke bladen. De bezetting van de meeste functies en commissies buiten het bestuur bleef vooralsnog ongewijzigd.

De opening van het seizoen 1997 – 1998 vond plaats op de Gooidag op 30 augustus. De grote blikvanger was de nieuwe outfit van de selectiespelers, beschikbaar gesteld door Ab’s Fashion. Blazer, broek, shirt, stropdas: een complete set, waarin de selectiespelers zich buiten het veld gelikt konden vertonen. De foto’s laten een ontspannen lancering van de nieuwe kleding zien en een gezellig feest. Kennelijk viel het wel mee met de stress van “terug naar de toekomst”.

toekomst-1997

1997-08-30 Gooidag-09